mandag 12. april 2010

Prosjekt: Gjenerobring!


Hagen min er et kapittel for seg. Den har stort sett fått lov til å gjøre nøyaktig det den har villet i maaaaange år. Er ikke sikker på om det noengang har vært kustus på hele tomta. Men i allefall har det i årevis, og jeg mener virkelig årevis (typ 40 år..), vært naturen som har bestemt det meste. Halve tomta består egentlig mest av brennenesle og bringebærbusker. Det er jo flott i og for seg, det betyr at jorda er god. Og med tanke på mengdene av nettopp bringebær og brennenesle, så tror jeg at jorda nå er mer enn god nok til å erobres til hagebruk. Vi har så vidt begynt, men det gjenstår da mer enn nok fremdeles. Planen i år er å gjenerobre en del, og lage hønsehage i resten. Så kan tuppene få erobre den siste delen. Akkurat nå er det jordrotter/vom som bestemmer. De må bort. Hvordan vet jeg ikke enda. I følge naboene mine er det ville tilstander nedover Havnegata og langs elva litt lengre ned. De bygde hus her for 40 år siden, og de har ikke sett maken før. Masseutryddelse er vel det eneste som funker da.. Får se hva bøndene rundt her gjør med det. Jeg liker ikke å måtte utrydde noen som helst jeg (jo, kanskje mordersnegler når jeg tenker meg om, de er virkelig EKLE!), men de småkrypene formerer seg jo i et tempo som ikke ligner maken, og tar over alt som er. *Grøss*

Hønsehuset som står og venter på litt malings, og på tuppene da selvsagt. :)


Jeg drømmer om drivhus. Bare et lite enkelt et. Gjerne hjemmelaget.. Om det blir noe av i år får vi se på, det er mye annet som må prioriteres først tror jeg. Men kjøkkenhage, det skal jeg lage meg i år. Og så håper jeg at været tillater en grei avling i år. Sist jeg prøvde meg regnet det meste bort, og det lille som stod igjen, ja det hadde sneglene spist opp. :( 

Huset (og forhåpentligvis garasjen) skal males utvendig i år. Det trengs virkelig. Jeg har straks bodd her i 7 år, og det burde vel strengt tatt vært gjort når jeg flyttet inn.. Vel, sånn har det ikke blitt, men i år SKAL det skje.


I går tok mannen Bobla ut av garasjen for første gang i år. Flinke lille bilen starter på første forsøk. Jeg håper vi får den på veien i år.. Det er endel jobb igjen på den, men også mye viktig som er gjort, som nytt gulv, nye matter, og en hel masse småting. Og senka da selvsagt, nesten viktigst av alt ifølge mannen. :P Nye setetrekk ligger og venter på å bli satt på. Tror det blir bra jeg. Ny lakk kommer forhåpentligvis etterhvert også. Hvis vi bare kan bli enige om en farge da, hehe.
Dette var morgengaven vår til hverandre. I går var det halvannet år siden vi giftet oss. :)



I dag har vi stort sett vært ute hele dagen, minsten har sittet på ryggen i min nye Manduca og fulgt med når jeg har rakt og kuttet grener og i det hele tatt. Og så har vi selvsagt lekt litt og da. Trampolina fungerte veldig godt som "lekegrind". Han krabbet rundt lekte med ballene der inne. Og huska som han prøvde for første gang i dag slo an. :)  (Og for de som lurer: Ja han har rød og hoven verandaleppe etter et aldri så lite "stup" på stuegulvet i går.. Ikke så greit når man plutselig både krabber og reiser seg opp overalt.)

1 kommentar:

  1. Ååååå, så kul morgengave!
    Da vi giftet oss, var det det jeg drømte om også. Vi måtte nøye oss med å låne en boble til brudebil, da.

    SvarSlett